søndag 14. juni 2015

Hvordan overleve den kalde sommeren

Så langt i år har sommeren glimret med sitt fravær. Vi sitter inne i husene vårer og hutrer og vinterklærne er kanskje ikke pakket bort.

Det er lenge siden vi har hatt en slik kald sommer. Jeg tror siste gangen, var på 70-tallet engang. Jeg hadde kjøpt nytt telt til sommeren og gledet meg til å ta det i bruk. For at jeg skulle finne ut hvordan det ble satt opp, ordnet jeg dette på plenen da jeg syntes det hadde vært litt dumt å dra på telttur og ikke få til å slå opp teltet.

Den sommeren ble teltet bare satt opp en gang. Det var altfor vått og kaldt til å dra på telttur. Jeg husker denne sommeren som noe av den tristeste sommeren noen gang.

Moffeliten har kommet opp med noen tips som kanskje kan hjelpe mot sommerdepresjonen som nå herjer over landet.

1. Utnytt hver eneste solstråle
Innimellom alle regnbyene, dukker solen frem og da er det viktig at vi bruker mulighetene til å få litt sol på kroppen. Det er for kaldt til å kaste klæren, men sett deg i solen for det. Ha på en varm jakke og ta med kaffekoppen ut. Lukk øynene og innbill deg at det er den beste sommeren noen gang.

2. Kom deg ut
Selv om regnet øser ned og det er kaldt, kan du ta på deg skikkelig godt med klær. En solid regnjakke, regnbukse, strikkete sokker og støvler er alt som skal til for å komme deg ut. Ta gjerne med litt kaffe/te i en termoskopp og labb avsted.

3. Se sommerfilmer
Du har sikkert sett noen filmer som gjør at akkurat denne filmen gir deg den ultimate sommerfølelsen. Se gjerne en lett komedie fra 80-tallet ala Down and Out in Beverly Hills, Gjøk over gjøk eller Ruthless People. Dette er filmer som får latteren frem og du føler deg litt lettere til sinns.

Filmene som er mine sommerfilmer er

a. Skjær i Sjøen
Miljøet og tidsepoken denne filmen foregår i, minner noe voldsomt om Kalvåg da jeg var liten.

b. Lån meg din kone
En herlig film full av sommer

c. Aldri annet enn bråk
Denne foregår i slutten av mai, rundt pinsetider

d. De dødes tjern
En sensommer film

Samt de amerikanske filmene som jeg allerede har nevnt.

Hvilket filmer er dine sommerfavoritter?

4. Hent frem fotoalbum og filmer fra feriene og lag et scrappbook-album

5. Plukk blomster som du tørker eller presser og setter inn i fotoalbum sammen med bildene dine

6. Ha spillkvelder, der dere sitter med brettspill (dataspill er forbudt)

7. Ta med fotoapparatet og gå ut for å finne gode motiv
Gå tett innpå motive, som kan være et blad, en gren, blomst eller andre ting. De som er så heldige at de kan tegnet, kan jo tegne etter et fotografi hvis været er for dårlig til at man kan ta med seg tegneblokken ut.

8. Ta en dagstur til et stort kjøpesenter der dere rusler rundt, stikker innom butikker som dere ellers ikke går i for til slutt å havne på en kafe for en god kopp kaffe og noe å bite i.

9. Gå på kino

10. Nyt sommeren selv om det regner og er kaldt.
Husk at vinteren er så mye verre, kald og fargeløs som den er.

Kanskje du får en fin sommer likevel.


2 kommentarer:

  1. Man overlever alt.
    Gode vår klær, gode sko.
    Litt lyst på å trimme.
    Vips, da er det ikke lengre dårlig vær.
    Ønsker deg en fin dah:)

    SvarSlett
  2. Ha en kjempefin dag videre du også. Det er ikke så farlig om det regner og stormer, så lenge solen er inni en §:o)

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.